Expert i fokus: Ann-Charlotte Beckman

Dela Inlägg

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Ann-Charlotte Beckman har över 30 års erfarenhet som entreprenör, VD och styrelseledamot. Hon har lång och bred erfarenhet av ledarskap och att bygga upp digitala verksamheter inom hälso-och sjukvård såväl operativt som strategiskt. Hon var bland annat med och byggde upp Netdoktor i egenskap av VD och delägare till Sveriges ledande patient och läkarnätverk som sedan såldes till Bonnier.

Idag arbetar hon främst som investerare, rådgivare och styrelseledamot i ägarledda företag, främst inom hälsa och life science.


1. Vad är det bästa med ditt arbete?

Det är så roligt att få hjälpa entreprenörer strategiskt och kunna nyttja sin erfarenhet som man samlat upp under åren. Jag har under min resa tagit in mycket extern hjälp – jag tycker att det har hjälpt mig och nu vill jag ge tillbaka och tycker att det är meningsfullt.

2. Vad har fått dig att vilja coacha andra företagare och chefer?

Det är att jag själv som har varit entreprenör under många år känt mig ensam och har fått känna på den kraft och enorma tillgång det är att få stöd och coaching utifrån. Har själv varit med om den erfarenheten och förstår dess värde – annars så hade jag inte kommit så här långt.


3. Vad har varit din största lärdom i ditt yrkesliv?

Att ensam inte är stark – tillsammans med kompletterande kunskap, personer och erfarenheter så når man framgång. Det finns de som är rädda att ta in en extern styrelse, en del som är ensamvargar som driver sina företag och då kommer man till en viss nivå och efter det är det svårt att komma vidare och växa.


4. Vilket är det sämsta rådet du har fått som chef/entreprenör?

Den typen av råd där man bara ser en lösning på saker och ting – råd som går emot och är i strid med ens egen inre övertygelse och inre värderingar. När det gäller affärsidéer behöver man vara agil, men ens värdegrund och det man drivs av kan man inte kompromissa med.


5. Vilka är dina bästa tips till chefer/entreprenörer? Vad tycker du är ett bra ledarskap?

All verksamhet oavsett om man är entreprenör eller chef, så krävs det att man motiverar ett team: kunder, leverantörer och partners. Att kunna förmedla den visionen man har för sin verksamhet är viktigt. Man måste kunna smitta av sig med sin energi till hela teamet, och få alla att peka åt samma håll.

Att hitta engagemanget hos medarbetarna, det är det som är konsten. Det gör man genom att låta andra människor växa – har de inte kompetensen låt de utbildas, låt de växa och ge förtroende.Och om det inte funkar så ska man inte vara rädd för att åtgärda det.


6. Hur ska man tänka i kris som ledare?

Har man ett nätverk av rådgivare, styrelse och bollplank så vänder man sig till de – vädrar sin oro och bollar tankar – och kan komma fram till olika actions. Det är ett ypperligt exempel när ens nätverk har stor betydelse, att sitta själv och att göra det ensam i sin oro ångest och hitta lösningar, det gör man inte.


Är du intresserad av att komma i kontakt med Ann-Charlotte och bolla dina ideér och tankar med en erfaren entreprenör och chef? Ladda ned Conpetence applikationen, den hittar du på www.ledarskapsjouren.se

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Ledarskapsjouren levererade till din inkorg

Andra inlägg

Expert i fokus: Gun-Marie Lidström

Gun-Marie Lidström har 20 års erfarenhet som HR chef på bolag som Åhléns/Axstores, SEB och ICA och har ansvarat för och drivit HR arbetet i