Expert i fokus: Jonas Jönsson

Dela Inlägg

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Jonas Jönsson har en bakgrund inom HR och en mångårig erfarenhet som chef och ledare i toppositioner inom offentlig sektor. Han har genom sina olika roller skapat en gedigen kunskap om chefers utmaningar i både vardag och kris. Idag arbetar han som konsult på Salutiva AB främst inom ledarutveckling, organisationsutveckling, mentorskap och coaching.

1. Vad arbetar du med idag?

Idag så är jag delägare i Salutiva och arbetar konsultativt mot organisationer och grupper för att skapa mänsklig hållbarhet genom att få individer och organisationer att genomföra främjande insatser för ett friskt arbetsliv. Detta med en insikt och medvetenhet om att det inte går att separera arbetsliv och privatliv – allt hänger ihop. 

2.  Vad är det bästa med ditt arbete?

Att man får komma in och ge stöd till en organisation som tagit ett aktivt beslut att ha en lönsam hållbarhet. Medarbetarnas engagemang skapar långsiktig lönsamhet.

3. Vad har fått dig att vilja coacha andra företagare och chefer? 

Jag tycker att det är roligt att hjälpa andra chefer att växa i sin uppgift och komma vidare i sitt ledarskap

Jag har lång erfarenhet som chef inom HR och offentlig sektor och har i över 20 års tid arbetat med förändringsarbete samt stöd och coaching av chefer. Det har varit en naturlig del av mitt arbete som tidigare anställd.

Eftersom jag själv har varit chef vet jag att det är det skönt att ha en oberoende person att bolla med. Lösningarna man behöver visualiseras när någon annan ställer de rätta frågorna.

4. Vad har varit din största lärdom i ditt yrkesliv? 

Att allting faktiskt hänger ihop. Det psykiska och fysiska, privatliv och yrkesliv – allt hänger ihop och det kan vi inte separera. Det är min insikt, jag måste själv ta ansvar för mitt mående och min situation. 

Trygghet på arbetsplatsen är förutsättning för tillit och engagemang. Man behöver se hela bilden. Man kan inte plocka ut en liten bit och bara jobba med det och tro att man får en hållbar effekt. 

5. Vilket är det sämsta rådet du har fått som chef i ditt yrkesliv?

Man har fått några stycken genom åren. Framförallt de gånger jag har fått väldigt konkreta råd på hur jag ska agera och personen har utgått ifrån sin egna situation och ledarstil. Då har jag tänkt att det blir bra – men det blir det inte. Man behöver se var man befinner sig i sin egen utveckling.

All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag ska hjälpa. 

6. Har du haft bra chefer?

Jag har haft  bra chefer de senaste 15 åren. Anledningen till att jag från början valde att läsa HR och utbilda mig inom det är på grund av exempel på förskräckliga chefer under min ungdom inom industrin. Då hade jag chefer som inte var förebilder. Ett exempel var en chef som skulle visa för alla medarbetare hur snabbt man skulle arbeta för att få högre ackordslön, det ledarskapet skapade en arbetsmiljö som var helt ohållbar.

7. Vilka är dina bästa tips till chefer? 

Det ena är grundläggande, man ska utgå från sig själv man kan inte låtsas vara någon annan. När man utövar sitt ledarskap utgår man från sig själv, försöker man vara någon annan avslöjar medarbetarna det ganska snabbt. Om man är öppen och visar sig själv och sina fel och brister då får man respekt och då skapar man en trygghet på arbetsplatsen. 

Det andra är att man ska tänka efter lite före, man behöver inte springa på alla bollar som finns i luften, det gäller att fokusera på rätt saker. Är det här något jag verkligen behöver agera på eller inte? Att inte blir den chefen som agerar på allt och blir väldigt operativ – utan lutar sig tillbaka, reflekterar och ser hela bilden. 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Ledarskapsjouren levererade till din inkorg

Andra inlägg

Expert i fokus: Rozbeh Baleng-Soultani

Rozbeh Baleng-Soultani har en bakgrund som mångårig företagare, ledare, jurist samt som kommunikationschef och affärsstrateg för ett investmentbolag. Genom en kombination av förståelse, erfarenhet och